+420 607 055 572
cz en
Blog dacom.cz
Blog
<< zpět do kategorie Název dalšího zajímavého článku >>

Kloubní výživa - vyživujte své klouby, je to důležité

Vyživujte své klouby, je to důležité

Klouby. Ohebné místo nacházející se mezi dvěma nebo více kostmi. Je to ta nejdůležitější část, díky které se vůbec pohybujeme. Musíme si je proto řádně opečovávat. V opačném případě bychom mohli v budoucnu skončit nehybní na lůžku. Jak se o klouby správně starat? Jaká onemocnění mohou klouby postihnout? A jaké nejúčinnější rady by nám daly naše babičky? To všechno se dočtete v tomto článku.

Bolest kloubů nepodceňujte

Jelikož je na klouby vyvíjen tlak váhy celého těla, může se stát, že se čas od času opotřebují nebo přestanou správně fungovat. V takovou chvíli se dostaví během pohybu nepříjemná bolest. A to už jste nuceni řešit. Prvním řešením může být výživa pro klouby v podobě přípravků na klouby. Těch najdete na trhu velké množství. Jenže abyste pro své klouby skutečně něco udělali a jen slepě neutráceli, měly by dané vitamíny na klouby obsahovat alespoň 3 000 až 10 000 mg hydrolizovaného nebo 5mg lyofilizovaného kolagenu.

Kolagen je tím nejdůležitějším

Kolagen je totiž nejzákladnější stavební hmota pojivových tkání, tedy kloubů a šlach. A i když si tělo samo vyrábí kolagenní bílkoviny, a to 25 až 30 %, není to takové množství, které by našim chrupavkám stačilo ke správné funkci. Musíme jej tedy doplňovat. Další z možností doplňování důležitých látek či konkrétně kolagenu je přírodní kolagen obsažen v živočišné potravě, v masu či v želatině. Počítejte ale s tím, že této podobě ho bohužel nevstřebáte všechen. Například želatiny na klouby bychom museli sníst obrovské množství, aby se to na našich chrupavkách vůbec projevilo.

Glukosamin jako další složka kloubních chrupavek

Další důležitou látkou pro naše klouby je glukosamin. To je látka stojící za tím, že jsou naše klouby pružné. Ten je nutné doplňovat zejména při artróze. Při ní dochází k degenerativnímu opotřebovávání kloubů. Glukosamin můžete opět uměle doplnit v různých doplňcích, a to zejména ve formě solí.

Rozpitváme glukosamin

Pokud se podíváme na glukosamin ještě blíže, zjistíme, že se skládá ještě z menších součástí. Jednou z nich je chondroitin sulfát. Abychom nezacházeli do přílišných detailů, jedná se o mezibuněčnou hmotu v chrupavce. Tam má za funkci zadržovat vodu, dávat chrupavce pružnost a zajišťovat biosyntézu, tedy přeměňování všeobecně známých látek, jako jsou proteiny nebo vitamíny, na kloubní výživu. I chondroitin sulfát můžete do těla dodávat, a to například s uvařeným hovězím nebo vepřovým masem.

Pitváme dále a dále

Glukosamin a kolagen ale nejsou jediné látky, které byste mohli v kloubech najít. I když je v nich obsažen v největší míře právě kolagen, najdete v nich třeba i látku zvanou methylsulfonylmethan (MSM). Ten spolu s glukosaminem přispívá k pohyblivosti chrupavek. Sám o sobě má pozitivní účinky třeba i na kůži, vlasy nebo nehty.

Sportovci a běžci by tělu měli dodávat všechny tyto látky

Nyní již zhruba víte, co všechno se nachází ve vašich kloubech. Ať už vás tedy trápí nějaké onemocnění pohybového aparátu, nebo jen ve zvýšené míře zatěžujete svoje klouby, měli byste všechny tyto látky tělu doplňovat. Pomoci mohou želatiny na klouby, tlačenky, vařená masa nebo třeba různé soli. Jenže třeba pro aktivní lidi by toto množství bylo stále nedostačující. V takovém případě sáhněte po kloubní výživě pro sportovce. Ta většinou obsahuje okolo 10 000 mg kolagenu, glukosaminové soli a methylsulfonylmethan v té nejčistší a nejstravitelnější podobě. V menším množství a v jiné podobě by to stejně ani nemělo smysl tělu dodávat.

Regenerujte klouby

Ale ani méně aktivní lidé nejsou z obliga. I ti by měli dodávat kloubům alespoň kolagen. Přestože totiž prosedíte celý den v práci a budete se hýbat jen minimálně, z vašich kloubů neustále tyto látky pomaličku „odchází“. Za třicet let takové práce se proto klidně může stát, že vás klouby budou bolet více než aktivního člověka. Vhodné jsou kromě stravy bohaté na kolagen také dlouhé procházky na čerstvém vzduchu, protahování, stretching, regenerace kloubů pomocí jógy a občasné cvičení přímo v práci. Stačí se párkrát protáhnout přímo za stolem.

Jaké rady by nám daly naše babičky?

Tato doporučení samozřejmě nejsou všechno. Klouby totiž lidstvo trápí od nepaměti, proto by nám určitě daly nějaké ověřené rady i naše babičky. Kromě želatiny se například kdysi dělávaly nejrůznější zábaly na bolavé klouby. Jedním z nich je zábal ze zelí. Vezmete si zelný list, nahřejete jej, přiložíte na bolavé místo, obmotáte fólií nebo sáčkem a necháte působit přes noc.

Dalším pomocníčkem může být led. Ten je přírodním tišícím prostředkem, který navíc snižuje riziko zánětu. Třetí možností jsou bylinky. Těch můžete na klouby použít celou řadu. Nejlepší je černý kořen, truskavec, bříza, řepík, vřes nebo oves. Opět z nich stačí připravit jednoduchý obklad a přiložit na bolavé místo.

Další možností jsou „Rozinky v ginu“. Jedná se o takovou kuriozitu, kdy si koupíte velký sáček zlatých rozinek, ty nasypete do velké mísy a přelijete ginem. Takto to necháte dva týdny odpočívat a pak budete užívat devět až deset kuliček denně. Nakonec je prý jako obklad velice účinné také aloe vera. Vyzkoušejte a uvidíte.

Můžu předejít prevencí kloubním onemocněním?

I když ale budete dělat pro své klouby to všechno, co jsme zde doporučili, nemáte zaručeno, že je nepostihne nějaké onemocnění. Artróze se sice můžete vyhnout, ale artritida si na vás klidně může počíhat. Nejedná se totiž o degenerativní onemocnění, ale o laicky řečeno zánět kloubů. Stačí prochladnout, nárazově klouby nadměrně zatížit nebo mít oslabenou imunitu a zánět je na světě. V takovém případě byste měli být v teple, klouby na nějakou dobu zatěžovat co nejméně a třeba si dělat výše popsané zábaly. Jakmile se ze zánětu vyležíte, doplňte kloubům pořádnou dávku kolagenu.

Na co tedy nezapomenout?

Na závěr tedy vše shrneme. O své klouby bychom měli všichni pečlivě pečovat. Ať už jste aktivní či nikoliv, dodávejte jim důležitý kolagen, a to nejlépe speciální výživou pro klouby, která je lépe stravitelná než přírodní kolagen, předcházejte problémům protahováním a potravinovými doplňky a nezapomeňte chrupavkám dodávat taky methylsulfonylmethan a glukosamin. Když už budete mít jakýkoliv problém, nepodceňujte to a okamžitě začněte alespoň s domácí léčbou. A co je naprosto nejdůležitější – pokud vás budou klouby skutečně významně bolet, vykašlete se na babské rady a okamžitě zamiřte ke svému lékaři.

 




Poslat známému >>
Název dalšího zajímavého článku >>